Dry needling

Wat is dry needling?

Dry Needling is een vorm van fysiotherapie als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van spierklachten. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een 'droge' (dry) acupuctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. Dry needling gebruikt meestal 1 naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Het werkt op specifieke punten in de spieren: de zogenaamde triggerpoints. Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen veroorzaakt.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal door middel van een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek uw klachten in kaart brengen. Hierbij worden ook de spieren onderzocht. Er wordt specifiek gezocht naar triggerpoints in uw spieren. Deze plaatsen kan de fysiotherapeut behandelen met dry needling.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort 'kramp' gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u zich makkelijker bewegen. Meestal voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van korte duur.

Zijn er extra kosten aan de behandeling verbonden?

Nee, indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, vallen ook de kosten van dry needling hieronder.