Acupunctuur

Acupunctuur is een onderdeel van de TCG (Traditionele Chinese Geneeskunde) en wordt al duizenden jaren toegepast. De Chinese geneeskunde gaat uit van yin en yang die in balans moeten zijn.

De bekendste vorm van acupunctuur is de behandeling met dunne naalden. Door middel van het plaatsen van de naaldjes in het lichaam wordt de balans in het lichaam hersteld. Acupunctuur zorgt voor een stimulans waardoor het lichaam zelf tot actie overgaat om de balans te herstellen. Iedere persoon is uniek en dus zal iedere behandeling ook anders zijn. De acupuncturist geeft indien nodig ook adviezen t.a.v. voeding en leefstijl zodat u ook zelf kunt bijdragen aan uw herstel. De acupunctuurbehandeling kan worden ondersteund met oefentherapie, ademtherapie en adviezen aangaande eet- en leefpatronen.

Acupunctuurnaalden zijn ontzettend dun waardoor de insertie van de naald nauwelijks voelbaar is. De naalden blijven ongeveer 20 minuten zitten waardoor u de tijd heeft om even te ontspannen. Vaak merkt u na de eerste behandeling al verbetering. Voor een goed resultaat zijn minimaal 3- 4  behandelingen nodig. Bij de behandeling van pijnklachten is vaak tijdens de eerste behandeling al verlichting merkbaar.

De acupuncturist kijkt naar lichamelijke en emotionele aspecten en kan u de samenhang uitleggen, waardoor u inzicht krijgt in wat voor u belangrijk is.

Het eerste consult zal ongeveer een uur duren en zal bestaan uit een intake, een pols- en tongdiagnose gevolgd door een behandeling. Vervolgconsulten nemen minder tijd in beslag en zullen 30 minuten duren.

Een aantal tips / adviezen waar u rekening mee kunt houden:

• zorg dat u iets eet voor de behandeling
  • draag makkelijk zittende kleding
  • vermijd drukte en stress voor en na elke behandeling
  • vermijd zware lichamelijke en/of geestelijke inspanning voor en na de behandeling
  • voelt u zich grieperig en twijfelt u of u behandeld wilt worden, overleg dan, liefst minimaal 24 uur van tevoren, met uw acupuncturist
  • voor vrouwen geldt dat tijdens de menstruatie en gedurende de zwangerschap bepaalde acupunctuurpunten niet gebruikt mogen worden. Meld het dus aan de acupuncturist als u zwanger bent, ook als het nog pril is
  • wanneer u probeert zwanger te worden, is het verstandig dit aan de acupuncturist te melden
  • verder wil uw acupuncturist graag weten of u medicijnen gebruikt en zo ja, welke

Acupunctuur is voor veel klachten een geschikte therapie, zowel voor lichamelijke en geestelijke klachten.

Er zijn aandoeningen, zoals kanker, chronische ziekten of anatomische afwijkingen, waarbij acupunctuur het probleem niet verhelpt maar wel symptomen als pijn en vermoeidheid vermindert of wegneemt. Na een operatie of bij (blijvend) letsel na een ongeval biedt acupunctuur verlichting en leidt het tot een beter herstel.

Het grote voordeel van acupunctuur is dat het bijna geen bijwerkingen heeft. En omdat een acupunctuurbehandeling  uw gehele energiehuishouding verbetert, zult u zich snel fitter en gezonder voelen.

Acupunctuur heeft ook een preventieve werking. Het vergroot de natuurlijke weerstand, het verminderd pijn en zorgt voor een verbetering van het algemeen welbevinden.

Wil je meer informatie over acupunctuur kijk dan op de website www.acupunctuur-sittard.nl of neem contact met me op.

logo acupunctuur JPG